søndag 28. september 2008

Islam vs kristendom

Hva er likt og hva er ulikt mellom islam og kristendom? Det blir for mye for meg å skrive i dette blogg innlegget men eg kan rable ned noe. Først og fremst, begge så kan eg si at begge religionene kommer fra Midtøsten, det er kanskje ikke så rart med tanke på at Jesus Kristus ble født i Betlehem og at Profeten Muhammed ble født i Mekka. Begge religionene har en hellig bok, for de kristne heter den boken Bibelen og for muslimer heter den Koranen.
Og la oss snakke om disse bøkene. Bibelen består av 2 deler et gammelt og et nytt testament, det er det nye testamentet de kristne hovedsakelig bruker. Det nye testamentet inneholder blant annet 4 evangelier som man antar ble skrevet 40 år etter at Jesus Kristus døde. Bibelen har også blitt forandret gjennom tidene fra romerriket helt til alle oversettelsene den har gjennomgått. Koranen derimot har aldri blitt forandret. Og det sies at hvis vi kaster alle koranene og biblene i havet og ber tilhengerne skrive boka igjen så vil vi få den samme koranen og mange forskjellige bibler. Grunnen til det er at muslimer skal kunne koranen i hode.

Andre sammenligninger eg kan gjøre er at begge trur på en gud, og mange vil si at de trur på samme gud. Og bare for gøy så skal eg si hva ordet Allah betyr. For i arabisk så setter de ofte sammen ord i stedet for å lage en mellomrom. Og ordet ”Allah” består av to ord, al og lah. Al betyr ”den ene” og lah betyr gud, setter man det sammen får vi ”den ene gud”. Og på samme måte som på kristendom skal man ikke tro på andre guder enn den ene, det er den verste synden en kan gjøre.
En annen ting de har i felles er profetene og de religiøse lederne, begge religionene trur på Jesus Kristus, Johannes døperen, David, Salomo og mange flere.
Begge trur også at Adam og Eva var de første menneskene på jorden.

Noen ulikheter er for eksempel at kristne ikke trenger å be i en spesiell retning noe som muslimer må gjøre, de må be mot mekka som er fødestedet til Profeten Muhammed.
Muslimer kan ikke drikke alkohol eller ta dop, mens kristne drikker Jesus blod under nattverd.
Dette er noen av det som er ulikt og hva som er likt, og tru meg det er mye mer som er likt enn det som er ulikt , og hvis folk viste det så kanskje verden hadde vært mer tolerang mot muslimer og deres tru.

3 kommentarer:

berreformeg sa...

Hei! hvor har du funnet denne informasjonen? jeg skal skrive en oppgave om likheter og ulikheter mellom kristendom og Islam, og leter etter kilder å bruke. :-)

Dictuzina sa...

Takk for dette innlegget! Likte det!

Unknown sa...

Hallo!
Takk for info-en. Den var meg til stor nytte. digger den.