fredag 5. september 2008

Er en engel en form for gud?

Først må vi vite hva en engel er. Ordet engel kommer fra det greske ordet angelos som betyr sendebud. og det er det
jeg tenker på når noen sier ordet "engel", en arbeider for Gud.
I de religionene hvor vi finner engler er englene stort sett mindre guddommelig enn Gud. og det er jo selvsagt,
hvorfor skulle en arbeider være mer verdt enn kongen?

I senantikken levde det en filosof med navnet Dionysios Arepagiten Han utviklet et engel hierarki med tre ordener,
den første, den andre og den tredje ordenen I første og mest guddommelige ordenen finner vi engel typene ”serafene”,
“kjerubene”, “tronene”. I den andre orden finner vi “maktene” ”kreftene” og “herredømme”.
I den tredje og siste ordenen finner vi “fyrstedømme”, “erkeengel” og “engel”. og hvis vi skal tru på Dionysios
så ville englene fra første orden ha langt større sjanse for å være en form for Gud enn de andre englene.
Så nå skal eg se hvilken engel type i første orden som passer best til å være gud. Men hva gjør en til gud? Det mest kjente gud har gjort er å skape verden. så hvis englene skal kunne kalle seg en form gud så
må de kunne skape og gi liv til noe.

Serafeniske engler er kongen av englene, fordi de er alltid rundt Gud selv. jobben deres er å følge etter gud hvor enn han/hun/det svever og
lovprise han/henne/det med følgene ord "Hellig hellig hellig er gud den allmektige". dette er ingen form for skapelse, dette er smisking.

Kjerubeniske engler er også engler av høy rang. de blir ofte sett med sverd og
er derfor gode beskyttere. men å være vekter gjør deg ikke guddommelig, og det
er i vært fall ikke en form for skapelse.

troner er den siste engel typen i første orden, og de fungerer som en vogn for gud.
De har hjul med vinger og øyner. dette er heller ikke en form for skapelse

så nå har vi sett hva de mest guddomlige englene holder på med, og siden verken vektere, smiskere eller vogner blir regnet som guddommelige evner kan eg si at engler ikke er en form gud.

Ingen kommentarer: